PŘÍRODA NAŠEHO KRAJE

Nabídka přírodovědných programů 

pro děti předškolního a mladšího školního věku


Naše programy jsou o rostlinách a živočiších v našem bezprostředním okolí, o životním prostředí a o vzájemných vztazích.

Jsou hravé a všestranně rozvíjející – obsahují pohybové hry, aktivity zaměřené na jemnou motoriku, tvořivé i rytmické činnosti, rozvoj smyslového vnímání a prožitku okamžiku.

Střídáme samostatnou práci, spolupráci ve skupinách, názorné ukázky, diskuzi a společné hry.

Malé děti programem provází kamarádský průvodce – realistické plyšové zvířátko související s tématem, které pomáhá vytvořit vztah k přírodě a umocňuje zážitek z programu.


Autorkou a lektorkou programů je Mgr. Monika Tošenovská, zooložka, ekoložka a pedagožka s bohatou zkušeností v práci s dětmi – vedla a vede přírodovědné kroužky, programy pro rodinná centra, ČESON, mateřské školy, univerzitní tábory, klub nadaných dětí aj. Pracovala v Centru ekologických aktivit Sluňákov. Je autorkou článků pro děti v časopise Naše příroda a spoluautorkou publikací pro pedagogy.

A v neposlední řadě také maminka dvou zvídavých dětí.


Co budeme potřebovat?

Hlavně děti! 🙂 Program vám přivezeme přímo do školy nebo školky.

Je vhodný i pro domškolácké skupiny, lesní školky, příměstské tábory apod.

Doporučený počet dětí

15 až 20 (program realizujeme při minimálním počtu 15 platících a maximálně zvládneme 30 dětí)

Délka programu

2x 45 min (lze přizpůsobit po domluvě)

Prostor

Upřednostňujeme možnost lektorovat programy venku, pokud to počasí dovolí – vzhledem k pohodlí dětí i k tématu programu (např. za deště nebude možné hledat hmyz v trávě, pozorovat zpívající ptáky apod.).

Lze využít zahradu školy, blízký park či jiné vhodné prostředí – domluva předem.

Prosíme o možnost záložního vnitřního prostoru v případě rychlé změny počasí.

Kdy

Kdykoli po domluvě termínu s lektorkou. Jsme pružní 🙂

Vnitřní programy je možné objednat celoročně bez omezení. Prosíme o třídu s dostatečným prostorem na koberci pro vytvoření kruhu z dětí a také pro pohybové hry, případně tělocvična, klubovna apod.

Netopýří program s živými netopýry ve spolupráci s ČESON je omezen na období mimo zimování netopýrů (mimo prosinec – březen). Jeho cena je dle ceníku ČESON 120/150,- na žáka. Program z živým netopýrem objednávejte ZDE.

Pomůcky

Téměř vše si k vám dovezeme. Veškeré odborné pomůcky, materiál na tvoření, pracovní listy apod. budou zajištěny.

U jednotlivých programů výjimečně máme nějaký další požadavek – ideálně domluva s lektorkou předem.

Pro venkovní programy prosíme zajistit podložky na sezení pro děti. Pokud je nemáte k dispozici – dejte nám vědět předem.


NABÍDKA TÉMAT PROGRAMŮ PRO MŠ, 1. A 2. TŘÍDU:

1. Kouzelné květiny

Průvodkyně: květina

Místo: venkovní prostředí (zahrada školy, park či jiné vhodné prostředí v blízkosti školy) nebo uvnitř

Anotace: Vyrobíme si květinu, na které se naučíme, z jakých částí se skládá, co potřebuje k životu a jak láká hmyz, tak důležitý pro své rozmnožování.  Při výrobě květinek i jejich sázení do hlíny protrénujeme hmat a hbité prsty, při rozeznávání různých květinových vůní otestujeme čich, jako pilné včelky rozhýbeme naše tělíčka, zopakujeme si barvy a naučíme se poznávat některé běžné luční květiny, květinovou ochutnávkou potěšíme naše jazýčky…

Požadavky na prostor či pomůcky: místo k nabírání hlíny či připravený kbelík se zeminou a prostor, kde práce s hlínou nevadí; každé dítě kelímek od malého jogurtu?, podsedky pro děti k sezení venku.


2. Hlína a její malí obyvatelé

Průvodkyně: svinka

Místo: pouze venkovní prostředí (zahrada školy, park či jiné vhodné prostředí v blízkosti školy)

Anotace: Seznámíme se s drobnými živáčky žijícími v hlíně či kompostu – najdeme je a prozkoumáme pomocí kelímkových lup, ukážeme si je zvětšené na obrázcích a povíme si o nich pár zajímavostí, protáhneme si tělíčka s tematickými rozcvičkami a hrami, vyrobíme si svinky z roliček od toaletního papíru, povyprávíme si o důležitosti tvorby kompostu a o tom, co do něj patří a co ne.

Požadavky na prostor či pomůcky: místo, kde lze nabírat kompost či hlínu, nebo kbelík se zeminou ze zahrady (ne koupenou z obchodu) a místo, kde nevadí práce s hlínou kvůli zašpinění.


3. Živáčci v trávě

Průvodkyně: slunéčko sedmitečné

Místo: pouze venkovní prostředí (zahrada školy, park či jiné vhodné prostředí v blízkosti školy)

Anotace: Jsou všechny berušky stejné? Kolik mají teček? Jak se vlastně „berušky“ vyvíjí? Čím se krmí a je někdo naopak nebezpečný pro ně? A co ten „vojáček“ dole u lípy  – je to taky beruška? Seznámíme se s dalšími druhy hmyzu, které můžeme potkat v trávě – vyhledáme je, prohlédneme v kelímkových lupách, ukážeme si je zvětšené na obrázcích a povíme si pár zajímavostí, zkusíme si dotvořit obrázkové živáčky pomocí přírodnin či modelovací hmoty, protáhneme tělíčka s několika tematickými básničkami.

Požadavky na prostor či pomůcky: travnatý prostor vhodný k hledání hmyzu a jiných drobných živočichů, podsedáky pro děti k sezení venku


4. Motýlí ráj

Průvodce: motýl

Místo: venkovní prostředí (zahrada školy, park či jiné vhodné prostředí v blízkosti školy) / uvnitř

 Anotace: Podíváme se z blízka na motýly – co mají všichni společného, jakými hýří barvami a vzory, jak vypadá motýlí křídlo pod lupou…? Krásné, ale jednoduché motýlky si zajímavou technikou vyrobíme. Stejně jako motýli, zkusíme si najít partnera pomocí vůně. Prožijeme si motýlí vývoj. Prozkoušíme naše chuťové pohárky, jestli umí být stejně vybíravé jako ty od nenasytných housenek. Uspořádáme si výstavu housenek. Jako motýli protrénujeme náš bystrý zrak i znalosti při hravém hledání květin.

Požadavky na prostor či pomůcky: dostatek prostoru na pohybové hry, místo vhodné ke tvoření s barvami, ideálně blízkost nějakých květin (ale není nutné), podsedáky pro děti při venkovní variantě.


5. Neuvěřitelní pavouci

Průvodce: pavouk

Místo: venkovní prostředí (zahrada školy, park či jiné vhodné prostředí v blízkosti školy) / uvnitř

Anotace: Jak se vlastně pozná pavouk? Pavouky si z blízka prohlédneme na obrázcích i v kelímkových lupách. Povíme a vyzkoušíme si, k čemu pavouci používají různé části svého těla. Dozvíme se, čím a jak se pavouci živí a na koho si naopak musí dávat pozor oni. Vytvoříme si společně pavučinu a zjistíme, že pavoukům zdaleka neslouží jen k chytání much. O spoustě dalších pavoučích zajímavostí a superschopností nejen uslyšíme, ale i vyzkoušíme formou her. Na závěr si vyrobíme recy- pavoučka pro štěstí.

Požadavky na prostor či pomůcky: dostatek prostoru pro pohybové hry.


6. Bodlináčci

Průvodce: ježek

Místo: venkovní prostředí (zahrada školy, park či jiné vhodné prostředí v blízkosti školy) / uvnitř

Anotace: Odváží se děti vyzkoušet, jak ježek píchá nebo si jej potěžkat? Živého s sebou mít nebudeme, ale vše si vyzkoušíme jako se skutečným ježkem. Zažijeme, jaké to je chodit po tmě, najdeme hmatem ježčí potravu, vyčenicháme si správný úkryt. Dozvíme se, jaká různá nebezpečí na ježky číhají v přírodě. Hravě natrénujeme, jak se ježci brání predátorům. Zjistíme, jak my lidé můžeme ježkům pomáhat. Můžeme si také povědět pár zajímavostí o dalších bodlináčích, které lze potkat v zoo, nebo žijí v dalekých krajinách.

Požadavky na prostor či pomůcky: při venkovní verzi podsedáky pro děti, dostatek prostoru na běhací hry.


7. Ptačí rodinky

Průvodce: brhlík

Místo: venkovní prostředí (zahrada školy, park či jiné vhodné prostředí v blízkosti školy) / uvnitř

Anotace: Děti se seznámí s nejběžnějšími druhy pěvců v našem okolí pomocí realistických plyšových ptáčků vydávajících imitaci skutečného zpěvu. Vyhledají ptáky v terénu „dalekohledem“, který si vyrobí. Vyzkouší si, jak ptáci hledají své partnery, staví hnízdo a pečují o mláďata. Dozví se, čím se pěvci krmí a naučí se rozeznávat ptačí budku od krmítka.

Požadavky na prostor či pomůcky: dostatek prostoru na pohybové hry, ideálně venkovní prostor s členitým okolím – stromy, keře, tráva pro možnost pozorování skutečného ptactva + sběr materiálu na stavbu hnízd, podsedáky pro sezení dětí venku.


8. Záhadní netopýři

Průvodce: netopýr

Místo: venkovní prostředí (zahrada školy, park či jiné vhodné prostředí v blízkosti školy) / uvnitř

Anotace:  Jak se vlastně pozná netopýr? Mají netopýři něco společného s námi lidmi? Jsou všichni netopýři stejní? Formou pohybových her si vyzkoušíme, jak se netopýr hýbe či naopak odpočívá, loví svou kořist do létací blány či hledá svou kořist při letu ve tmě. Zjistíme, jestli umíme své mládě najít podle čichu jako netopýří maminky a odhalíme, jak fungují netopýří rodiny. Dozvíme se, kde všude se netopýři ukrývají a jak jim můžeme my lidé pomoci. Nakonec si vyrobíme vlastního jednoduchého netopýrka.

+ v případě zájmu možnost ukázky živých netopýrů ve spolupráci s ČESON (Českou společností pro ochranu netopýrů) – cena pak dle ceníku ČESON, program s živými netopýry omezen na období mimo zimování netopýrů (mimo prosinec – březen), obsahuje méně hravých aktivit, než je uvedeno v anotaci výše.

Požadavky na prostor či pomůcky: dostatek prostoru pro pohybové hry, podsedáky pro děti v případě venkovní varianty


9. O moudrých sovách

Průvodce: puštík

Místo: venkovní prostředí (zahrada školy, park či jiné vhodné prostředí v blízkosti školy) / uvnitř

Anotace: Jsou všechny sovy stejné? Proč mají tak hebké peří? Umí opravdu otáčet hlavou dozadu? A proč vlastně sovy houkají? To všechno si povíme a ukážeme. Soví peří si pohladíme i prozkoumáme pod lupou. Zbystříme sluch a budeme rozeznávat různé soví houkání. Sluch nám pomůže ulovit i kořist po tmě. Jako sovy si vyzkoušíme, jestli máme na lov dost hbité a přesné spáry. Vyrobíme si soví mláďata a pokusíme se o ně správně postarat.

Požadavky na prostor či pomůcky: dostatek prostoru pro pohybové hry, podsedáky pro děti v případě venkovní varianty, v případě vnitřní varianty ideálně možnost využít cca 3 lavice k pohybové hře

10. Žabky a čolci

Průvodkyně: žabka 

Místo: venkovní prostředí (zahrada školy, park či jiné vhodné prostředí v blízkosti školy) / uvnitř

Anotace: Průvodkyně žabka si s námi protáhne tělíčka s pomocí žabích básniček a rozcviček. Ukáže nám, že žabky jsou různé i se různě ozývají. Prozradí nám, proč vlastně žáby kvákají. Naučíme se, jak se žabky vyvíjí a také jak různě se brání před predátory. Vyzkoušíme si, čím a jak se vlastně žáby krmí. Žabka nás také seznámí se svými příbuznými čolky a mloky. Každý z nich je výjimečný a může se pyšnit nejen krásným kabátkem.

Požadavky na prostor či pomůcky: dostatek prostoru pro pohybové hry, ideálně i členitější prostor pro skrývání pomůcek, prostor vhodný ke tvoření s barvami, podsedáky pro děti v případě venkovní varianty.


NABÍDKA TÉMAT PROGRAMŮ PRO 3. AŽ 5. TŘÍDU:

1. O hmyzu nejen v trávě

Místo: venkovní prostředí (zahrada školy, park či jiné vhodné prostředí v blízkosti školy) / uvnitř.

Anotace: Ukážeme si, jak se hmyz vlastně pozná, poukážeme si na zajímavosti hmyzího těla. Děti si vyzkouší vyhledat hmyz v trávě, chytit jej do kelímkové lupy a určit si jej. Dozví se o různých metodách odchytu hmyzu a vyzkouší si smýkání v trávě síťkou. Povíme si zajímavosti o běžných druzích hmyzu. Hmyz si také poslechneme. Podíváme se, jak se hmyz vyvíjí. Různé vývojové fáze rozličných druhů hmyzu si osaháme na realistických modelech a možná nejen to… Zjistíme, kde všude hmyz kolem nás žije a jak jej chránit a podpořit.

Požadavky na prostor či pomůcky: dostatek prostoru pro pohybové hry, ideálně i členitější prostor pro skrývání pomůcek, prostor vhodný ke tvoření s barvami, podsedáky pro děti v případě venkovní varianty.


2. Záhadní netopýři

Místo: venkovní prostředí (zahrada školy, park či jiné vhodné prostředí v blízkosti školy) / uvnitř

Anotace: Jak se vlastně pozná netopýr? Ukážeme si různé druhy netopýrů na fotografiích a dozvíme se o nich zajímavosti. Formou pohybových her si vyzkoušíme, jak se netopýr hýbe či naopak odpočívá, loví svou kořist do létací blány či hledá svou kořist při letu ve tmě. Zjistíme, jestli umíme své mládě najít podle čichu jako netopýří maminky a odhalíme, jak fungují netopýří rodiny. Dozvíme se, kde všude se netopýři ukrývají a jak jim můžeme my lidé pomoci. Prozradíme si, jak vědci netopýry odchytávají a jak rozeznávají jednotlivé druhy. Děti si budou moct osahat „netopýrářské“ vybavení.

Požadavky na prostor či pomůcky: dostatek prostoru pro pohybové hry, podsedáky pro děti v případě venkovní varianty.

+ Je možná i ukázka živého handicapovaného netopýra ve spolupráci s ČESON a záchrannou stanicí – potom nutno objednat přes objednávkový formulář ZDE.


3. Výprava za pěvci

Místo: venkovní prostředí (zahrada školy, park či jiné vhodné prostředí v blízkosti školy) / uvnitř.

Anotace: Děti se seznámí s nejběžnějšími druhy pěvců v našem okolí pomocí realistických plyšových ptáčků vydávajících imitaci skutečného zpěvu. Vyhledají ptáky v terénu dalekohledem, se kterým se naučí správně zacházet. Ukážeme, si, jaká různá pobytová znamení ptáků můžeme v přírodě nalézt a co znamenají. Z čeho pěvci staví hnízdo? Jak pečují o svá mláďata? Dozvíme se, čím se pěvci krmí. Naučíme se rozeznávat ptačí budku od krmítka, jednu si vyzkoušíme poskládat a ukážeme si, že není budka jako budka.

Požadavky na prostor či pomůcky: dostatek prostoru pro pohybové hry, podsedáky pro děti v případě venkovní varianty.


4. Soví tajnosti

Místo: venkovní prostředí (zahrada školy, park či jiné vhodné prostředí v blízkosti školy) / uvnitř.

Anotace: Jsou všechny sovy stejné? Proč mají tak hebké peří? Umí opravdu otáčet hlavou dozadu? Proč vlastně sovy houkají? To všechno si povíme a ukážeme. Soví peří si pohladíme i prozkoumáme pod lupou. Zbystříme sluch a budeme rozeznávat různé soví houkání. Sluch nám pomůže ulovit i kořist po tmě. Jako sovy si vyzkoušíme, jestli máme na lov dost hbité a přesné spáry. „Rozebereme“ si soví vývržek.

Požadavky na prostor či pomůcky: dostatek prostoru pro pohybové hry, podsedáky pro děti v případě venkovní varianty.


5. Lesní zvěř a její pobytové stopy

Místo: venkovní prostředí (zahrada školy, park či jiné vhodné prostředí v blízkosti školy) / uvnitř

Anotace: Víte, kdo všechno v lese bydlí a jaké různé stopy po sobě zanechává? Sáhneme si na parůžek či jelení srst, prozkoumáme peří pod lupou, budeme poznávat stopy a trus lesních obyvatel, podíváme se, kde bydlí, zaposloucháme se do jejich hlasů, ohmatáme a očicháme jejich potravu, poznáme, kdo hlodal do šišky či ořechu…dozvíme se spoustu zajímavostí a lesních „drbů“!

Požadavky na prostor či pomůcky: dostatek prostoru pro pohybové hry, podsedáky pro děti v případě venkovní varianty.


Pro dotazy či poptávku programu, prosím, vyplňte následující formulář. Ozveme se vám!

Go back

Your message has been sent

Warning
Warning
Warning
Warning.


Pokud raději voláte, lektorka Mgr. Monika Tošenovská je pro vás k dispozici na čísle 604 156 255.

Více fotek z našich programů